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第 92 回 大気海洋圏物理系セミナー のおしらせ

日 時:2001年 2月 15日(木) 午前 9:30 − 12:00
場 所:低温科学研究所 新棟 3階講堂

発表者:稲津 將 (気候モデリング講座 D1)
題 目:理想化した AGCM における西風シアーとストームトラックの局在化

発表者:Weidong Yu (Lab. Geophysical Fluid Dynamics, First Institute of Oceanography, SOA, China)
題 目:Does ocean surface wave play a role in climate system?

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理想化した AGCM における西風シアーとストームトラックの局在化 (稲津 將) 発表要旨 :

  
 対流圏上部に北半球冬季には,亜熱帯ジェットと呼ばれる強い西風領域がある. 
 低気圧活動が活発な領域,いわゆるストームトラックが存在する.東西風の東 
 西非対称成分の形成には,山岳分布と加熱の東西分布に原因があるとされてき 
 た.しかし,どのような強制力が東西非対称性をつくる上で有効な加熱源かは 
 明確でない.また,ストームトラックは,亜熱帯ジェット強風域または下層の 
 高傾圧度域の下流にあたる大洋上に局在する.しかし,ストームトラックが何 
 故局在化するかのメカニズムは解明されていない.また,ストームトラックが 
 強い西風や高傾圧度域の下流に存在する理由も明らかにされていない. 
  
 本研究では,山岳,海陸分布,海面水温分布を単純化した大気大循環実験を使っ 
 て,このような亜熱帯ジェット及びストームトラックの東西非対称性の成因に 
 ついてを調べた.熱帯の海面水温,中緯度の海面水温勾配,及び中緯度の海陸 
 分布をかえて 3 種類の実験を行った.その結果,まず,亜熱帯ジェットコア 
 形成の主たる熱的要因が,中緯度の海陸分布や海面水温分布ではなく,熱帯の 
 海面水温分布に起因する事がわかった (Inatsu et al., 2000).熱帯の海面水 
 温分布がハドレー循環の強度に東西変化を与え,亜熱帯の定常波を作り出し, 
 それが亜熱帯ジェットコアを生成する(Inatsu et al., 2001).また,上層の 
 ストームトラックは,強い西風や高傾圧度域と必ずしも関係しないことが示さ 
 れた.このストームトラックの局在化について.詳しい議論を行う. 
  
 [参考論文] 
  
 Inatsu M., H. Mukougawa, and S.-P. Xie, 2000: Formation of subtropical 
 westerly jet core in an idealized GCM without mountains. Geophys. Res.  
 Lett., 27, 529-532.  
  
 ---------, ------------, and ---------, 2001: Stationary eddy response 
 to surface boundary forcing: Idealized GCM experiments. J. Atmos. Sci.,  
 submitted.  
  

Does ocean surface wave play a role in climate system? (Weidong Yu) 発表要旨 :

  
  A question how the ocean surface wave affects the atmospheric general 
 circulation is addressed using an AGCM (LMD model) coupled to an ocean 
 surface wave model (WAM model). A comparison of 10-yr integration between 
 the coupled LMD-WAM run and the control LMD run shows that the mean 
 atmospheric general circulation has been significantly altered both in 
 dynamic and thermal aspects. The atmosphere temperature becomes warmer up to 
 three degree between middle and upper layer and the wind speed is reduced, 
 especially between lower and middle layer. Also the geopotential height 
 field exhibits systematic changes patterns at all layers. Furthermore, the 
 transient eddy of kinetics decreases in coupled run. With reference to ERA 
 data, the coupled model manifests much advantage over control run. This 
 maybe implies that the air-sea flux will be better represented by this kind 
 of dynamic description of sea surface state in coupled GCM, which serves to 
 restrain the troublesome climate drift. 
  

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連絡先

石渡 正樹 @北海道大学大学院地球環境科学研究科
大気海洋圏環境科学専攻大循環力学 / 気候モデリング講座
mail-to:momoko@ees.hokudai.ac.jp / Tel: 011-706-2359